LO i Oslo er en sammenslutning av over hundre fagforeninger i Oslo og ble stiftet 9. februar 1920 som Kristiania Faglige Samorganisasjon. I løpet av hundreårsjubileet blir det flere arrangementer du kan være med på, følg med her og på Facebook.

29. november

Representantskapsmøte i LO i Oslo kl. 17:00.

7. desember

Fakkeltog for Oslo-sykehusene. Toget går fra Rådhusets borggård kl. 17:00 til Eidsvolls plass hvor det blir appeller.

8. desember

Politisk pub om pensjonsreformen og «haikjeften». Ebba Wergeland innleder. Kulturhuset kl. 18:00.

Atomvåpen er forbudt. Norge må bli med i kampen for global nedrustning av atomvåpen.

LO i Oslos årsmøte 22. mars 2021:

Spenningen mellom atomvåpenstatene stiger, og det gjør verden mer utrygg. Utviklingen av ny atomvåpenteknologi og modernisering av eksisterende arsenaler gjør at risikoen for bruk av atomvåpen øker. Det skjer veldig lite på nedrustningsfeltet. Inngåtte avtaler er blitt skrotet f.eks. INF-avtalen om mellomdistanseraketter. Og atomvåpenmaktene benytter fraværet av nedrustningsinitiativ til å ruste opp. Den siste store nedrustningsavtale mellom USA og Russland, Ny Start-avtalen om strategiske atomvåpen, sto i fare for ikke å bli fornyet. Men med presidentskiftet i USA kom det nye signaler og avtalen mellom USA og Russland er nå blitt forlenget med fem år.

Det finnes også andre lyspunkt i den spente sikkerhetspolitiske situasjonen. 22. januar trådte FNs atomvåpenforbud i kraft som internasjonal rett. Ikrafttredelsen av atomvåpenforbudet representerer et veiskille i det internasjonale arbeidet for nedrustning. Et flertall av den norske befolkningstøtter dette forbudet. Norge deltok ikke i forhandlingene om FNs atomvåpenforbud i 2017 og har verken signert eller ratifisert forbudet. I stedet står Norge på sidelinjen og skjermer atomvåpenstatene for press om nedrustning.

LO i Oslo ber den norske regjering slutte seg til forbudet.

Vi oppfordrer også alle medlemmer i LO i Oslo til å heve stemmen mot atomvåpen og bruke sine plattformer til å kreve at den norske regjeringen tilslutter seg FNs atomvåpenforbud.

Forbund kan ta stilling til forbudet ved å komme med uttalelser som støtter forbudet. Enkeltmedlemmer kan i tillegg til å løfte saken i egne forbund, politiske fora og media, skrive under på Nei til Atomvåpens underskriftskampanje som krever norsk tilslutning til FNs atomvåpenforbud.

For LO i Oslo er det uakseptabelt å tillate atomvåpen i Norge og vi ber myndighetene om å si et klart nei til alle former for oppbevaring, transit og fartøy som har atomvåpen om bord.