LO i Oslo er en sammenslutning av over hundre fagforeninger i Oslo og ble stiftet 9. februar 1920 som Kristiania Faglige Samorganisasjon. I løpet av hundreårsjubileet blir det flere arrangementer du kan være med på, følg med her og på Facebook.

31. august: Årsmøte

Årsmøtet i LO i Oslo avholdes mandag 31. august kl. 17:00.

23. september: Byvandring

Bli med på byvandring i Oslos arbeiderstrøk onsdag 23. september kl. 18:00.

Noen arangementer og møter er utsatt

Flere av LO i Oslos arrangementer er inntil videre utsatt for å redusere smitte.

Skjerp kampen mot arbeidslivskriminalitet

Vedtatt på LO i Oslos årsmøte 19. mars 2018:

Det har lenge vært et krav fra fagbevegelsen om at de forskjellige myndighetsorganene må samordne kreftene i kampen mot arbeidsmarkedskriminalitet. Nå er det endelig på plass gjennom de regionale A-krimsentrene. Disse sentrene må utbygges til å dekke hele landet, og hvert enkelt senter må tilføres større ressurser. Det må også gjøres endringer i regelverket som gjør at disse sentrene kan jobbe på en enda mer effektiv måte, blant annet må det lempes på taushetsplikten etatene imellom. Politiets kapasitet til å etterforske og påtale arbeidslivskriminalitet har vært og er fortsatt altfor svak. To viktige tiltak for å øke evnen til å bekjempe slik kriminalitet er å gi A-krimsentrene egen kompetanse til å sanksjonere enkeltsaker samt å øke kapasiteten i politiet til etterforskning og påtale.

Vi vil advare mot at kampen mot denne form for kriminalitet blir et slags røykteppe i kampen mot sosial dumping. Rein vinningskriminalitet må slåes hard ned på, men systematiske brudd på tariffavtaler, trakassering av faglige rettigheter og underbetaling er en vel så stor trussel mot det seriøse arbeidslivet. Derfor støtter vi at det nye regelverket for innkjøp i Oslo kommune, «Oslomodellen», i så stor grad legger vekt på faste ansettelser, fagkompetanse og lærlinger.