18. desember:

Jernbaneaksjonen: Infomøte kl. 15:00 i Møllergata 10 og løpeseddelutdeling på Oslo S kl. 17:00.

18. desember:

Fagorganisering og tariffavtaler i utelivsbransjen. Debattmøte kl. 18:30 på Café Mono ved Youngstorget.

Representantskapsmøte i LO i Oslo kl. 17:00 på Røde Kors konferansesenter.

Skjerp kampen mot arbeidslivskriminalitet

Vedtatt på LO i Oslos årsmøte 19. mars 2018:

Det har lenge vært et krav fra fagbevegelsen om at de forskjellige myndighetsorganene må samordne kreftene i kampen mot arbeidsmarkedskriminalitet. Nå er det endelig på plass gjennom de regionale A-krimsentrene. Disse sentrene må utbygges til å dekke hele landet, og hvert enkelt senter må tilføres større ressurser. Det må også gjøres endringer i regelverket som gjør at disse sentrene kan jobbe på en enda mer effektiv måte, blant annet må det lempes på taushetsplikten etatene imellom. Politiets kapasitet til å etterforske og påtale arbeidslivskriminalitet har vært og er fortsatt altfor svak. To viktige tiltak for å øke evnen til å bekjempe slik kriminalitet er å gi A-krimsentrene egen kompetanse til å sanksjonere enkeltsaker samt å øke kapasiteten i politiet til etterforskning og påtale.

Vi vil advare mot at kampen mot denne form for kriminalitet blir et slags røykteppe i kampen mot sosial dumping. Rein vinningskriminalitet må slåes hard ned på, men systematiske brudd på tariffavtaler, trakassering av faglige rettigheter og underbetaling er en vel så stor trussel mot det seriøse arbeidslivet. Derfor støtter vi at det nye regelverket for innkjøp i Oslo kommune, «Oslomodellen», i så stor grad legger vekt på faste ansettelser, fagkompetanse og lærlinger.