LO i Oslo er en sammenslutning av over hundre fagforeninger i Oslo og ble stiftet 9. februar 1920 som Kristiania Faglige Samorganisasjon. I løpet av hundreårsjubileet blir det flere arrangementer du kan være med på, følg med her og på Facebook.

31. august: Årsmøte

Årsmøtet i LO i Oslo avholdes mandag 31. august kl. 17:00.

23. september: Byvandring

Bli med på byvandring i Oslos arbeiderstrøk onsdag 23. september kl. 18:00.

Noen arangementer og møter er utsatt

Flere av LO i Oslos arrangementer er inntil videre utsatt for å redusere smitte.

Venezuela er ingen trussel mot USA

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos styremøte 11. april 2016:

USA President Barack Obama fornyet i begynnelsen av mars et presidentdekret utstedt i mars 2015 som erklærte Venezuela «en uvanlig og ekstraordinær trussel mot USAs nasjonale sikkerhet og utenrikspolitikk.»

Fornyelsen av dekretet er gyldig for ett år, og ble offentliggjort i et brev fra Obama til Kongressens ledere. I brevet hevder den amerikanske presidenten at forholdene som ble nevnt i 2015 ikke var forbedret.

Den opprinnelige dekretet utløste mange protester i Latin-Amerika. Alle 33 medlemmer av Fellesskapet av latinamerikanske og karibiske stater (CELAC) uttrykte sin motstand mot den amerikanske regjeringen.

CELAC oppfordrer myndighetene i USA og regjeringen i den bolivarianske republikken Venezuela til å starte en dialog, under prinsippene om respekt for suverenitet, ikke-innblanding i indre anliggender statene, selvbestemmelsen til folkene og den demokratiske og institusjonelle orden i tråd med folkeretten. I Venezuela har millioner signert på et opprop der det hevdes at landet ikke en trussel og bedt om at dekretet oppheves.

LO i Oslo slutter seg til CELACs oppfordring og ber den norske regjeringen om å bidra til dette.