19. oktober:

Demonstrasjon fra Jernbanetorget kl. 15:00 imot Tyrkias overgrep mot det Kurdiske folk i Syria.

21. oktober:

Politisk pub om hvordan få tariffavtale. På Kulturhuset kl. 18:00.

26. oktober:

Konferanse Hundre år siden vi vant kampen om åttetimersdagen i Samfunnssalen kl. 12 til 16.

28. oktober:

Representantskapsmøte kl. 17:00 i Norges Røde Kors konferansesenter.

Venezuela er ingen trussel mot USA

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos styremøte 11. april 2016:

USA President Barack Obama fornyet i begynnelsen av mars et presidentdekret utstedt i mars 2015 som erklærte Venezuela «en uvanlig og ekstraordinær trussel mot USAs nasjonale sikkerhet og utenrikspolitikk.»

Fornyelsen av dekretet er gyldig for ett år, og ble offentliggjort i et brev fra Obama til Kongressens ledere. I brevet hevder den amerikanske presidenten at forholdene som ble nevnt i 2015 ikke var forbedret.

Den opprinnelige dekretet utløste mange protester i Latin-Amerika. Alle 33 medlemmer av Fellesskapet av latinamerikanske og karibiske stater (CELAC) uttrykte sin motstand mot den amerikanske regjeringen.

CELAC oppfordrer myndighetene i USA og regjeringen i den bolivarianske republikken Venezuela til å starte en dialog, under prinsippene om respekt for suverenitet, ikke-innblanding i indre anliggender statene, selvbestemmelsen til folkene og den demokratiske og institusjonelle orden i tråd med folkeretten. I Venezuela har millioner signert på et opprop der det hevdes at landet ikke en trussel og bedt om at dekretet oppheves.

LO i Oslo slutter seg til CELACs oppfordring og ber den norske regjeringen om å bidra til dette.