21. november:

Markering foran Stortinget kl. 11:00 til støtte for Ramunas Gudas med krav om at alle som arbeider i Norge skal ha yrkesskadeforsikring.

21. november:

Politisk pub om bilfri by – hvordan skal byen fungere? Kl. 18:00 på Kulturhuset, Youngs gate 6.

26. november:

Hva skjer med AFP? Møte om pensjon etter tariffoppgjøret 2018 hos LO i Oslo kl. 12:00 – 16:00.

26. november:

Representantskapsmøte i LO i Oslo kl. 17:00 på Røde Kors konferansesenter.

Tyrkias overgrep mot kurderne og menneskerettighene

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos styremøte 21. august 2015:

Tyrkia har ved sine nye angrep på kurdere og deres organisasjoner i praksis ødelagt den viktige fredsprosessen som var i gang mellom Tyrkia og Det Kurdiske Arbeiderpartiet, PKK. De tyrkiske bombeangrepene på kurderne skjer også i Nord-Irak der kurderne har opprettet et internt sjølstyre. Internt i Tyrkia arresteres kritiske journalister, og det rettes angrep på opposisjonspartiet Folkets Demokratiske Parti (HDP) som fikk over 13 prosent av stemmene ved siste valg. HDP hindret dermed at president Erdogan og hans parti, Rettferdighets- og utviklingspartiet (AKP), fikk rent flertall. Dette stoppet hans forsøk på å forandre grunnloven for å gi presidenten mer makt.

LO i Oslo er bekymret over at Tyrkia utvikler seg i en stadig mer autoritær retning. I følge Pen International og Reportere uten grenser er nå Nato-landet Tyrkia det landet med flest fengslede journalister.

Samlet sett kan dette kaste landet ut i en ny og blodig intern konflikt. LO i Oslo krever at Norge tar klar avstand fra Tyrkias angrep på kurderne og deres organisasjoner, og protesterer overfor den tyrkiske regjeringen. Vi krever videre at den tyrkiske regjeringens angrep på ytringsfriheten og fengslingen av opposisjonsgrupper stopper, og at Tyrkia gjenopptar fredsforhandlingene med PKK.

Vi oppfordrer samtidig LO til å ta opp kurdernes sak og utviklingen i Tyrkia på møter i den internasjonale fagbevegelsen (ITUC) og andre relevante fora.