30. april:

Allsangkveld ved Kulturutvalget i LO i Oslo og Sosialistisk kor i Oslo på Kulturhuset kl. 18:30 til 20:30

1. mai:

Arrangementet på Youngstorget begynner med korpsmusikk og appeller kl. 11:20. Taler fra kl. 11:50. Demonstrasjonstoget går kl. 12:45.

2. mai:

Internasjonalt forum om Spania i dag sett i lys av arven etter Franco, kl. 16:30 hos LO i Oslo, Møllergata 24.

23. mai:

Politisk pub om boligpolitikk på Kulturhuset kl. 18:00.

27. mai:

Representantskapsmøte i LO i Oslo.

Innfør eiendomsskatt med sosial profil

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos årsmøte 31. mars 2014:

LO i Oslo vil innføre eiendomsskatt i Oslo med sosial profil der det gis et bunnfradrag på fem millioner. Et forsvarlig tilbud til Oslos befolkning kan ikke sikres uten å øke kommunens inntekter.

Eiendomsskatt vil kunne gjøre slutt på de årlige budsjettkuttene som rammer bydeler, barnehager, breddeidrett, eldreomsorg, fritidstilbud, helse, kultur og skole. Vårt skatteforslag sikrer et nødvendig inntektsgrunnlag og gir samtidig en mer rettferdig fordeling. Vi går inn for at skatten også skal gjelde næringslivet.

Høyresida i Oslo tilbyr fortsatt budsjettkutt som alternativ til en sosial eiendomsskatt. For å skjule dette vil man med støyende eksempler peke på at vårt forslag vil ramme enkelte eldre og enslige. Vi forutsetter at en innføring av eiendomsskatt vil finne praktiske løsninger på denne type innvendinger.

LO i Oslo noterer at både Oslo SV og Rødt Oslo støtter krav om innføring av eiendomsskatt i sine program. Vi oppfordrer øvrige oslopartier til å støtte vårt forslag og inkludere dette i kommende kommunevalgprogram. Vi sender en spesiell oppfordring til Oslo Arbeiderparti, Oslo KrF, Oslo Senterparti og Miljøpartiet De Grønne.