LO i Oslo er en sammenslutning av over hundre fagforeninger i Oslo og ble stiftet 9. februar 1920 som Kristiania Faglige Samorganisasjon. I løpet av hundreårsjubileet blir det flere arrangementer du kan være med på, følg med her og på Facebook.

7. mai

Politisk lunsj kl. 12:00 Miljøbevegelsen og fagbevegelsen: Kan vi forene oss om industri og klima? Se politisk lunsj her.

8. mai

Motmarkering imot SIANs markering foran Stortinget kl. 13:00.

Flere av LO i Oslos arrangementer er inntil videre utsatt for å redusere smitte.

Innfør eiendomsskatt med sosial profil

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos årsmøte 31. mars 2014:

LO i Oslo vil innføre eiendomsskatt i Oslo med sosial profil der det gis et bunnfradrag på fem millioner. Et forsvarlig tilbud til Oslos befolkning kan ikke sikres uten å øke kommunens inntekter.

Eiendomsskatt vil kunne gjøre slutt på de årlige budsjettkuttene som rammer bydeler, barnehager, breddeidrett, eldreomsorg, fritidstilbud, helse, kultur og skole. Vårt skatteforslag sikrer et nødvendig inntektsgrunnlag og gir samtidig en mer rettferdig fordeling. Vi går inn for at skatten også skal gjelde næringslivet.

Høyresida i Oslo tilbyr fortsatt budsjettkutt som alternativ til en sosial eiendomsskatt. For å skjule dette vil man med støyende eksempler peke på at vårt forslag vil ramme enkelte eldre og enslige. Vi forutsetter at en innføring av eiendomsskatt vil finne praktiske løsninger på denne type innvendinger.

LO i Oslo noterer at både Oslo SV og Rødt Oslo støtter krav om innføring av eiendomsskatt i sine program. Vi oppfordrer øvrige oslopartier til å støtte vårt forslag og inkludere dette i kommende kommunevalgprogram. Vi sender en spesiell oppfordring til Oslo Arbeiderparti, Oslo KrF, Oslo Senterparti og Miljøpartiet De Grønne.