Markering foran Stortinget kl. 14:00 imot at Norge skal tilslutte seg EUs energibyrå ACER.

Internasjonalt forum om Venezuela. Matservering kl. 16:00, møtestart kl. 16:30, hos LO i Oslo i Møllergata 24.

Politisk pub om hvordan stoppe bemanningsbransjen, blir det forbud mot leiefirma i byggebransjen? Kl. 18:00 på Kulturhuset, Youngs gate 6.

Representantskapsmøte i LO i Oslo. Røde Kors konferansesenter, Hausmanns gate 7, kl. 17:00.

Markering for å forsvare AFP i privat sektor og offentlig pensjon. Eidsvolls plass foran Stortinget. Klokkeslett kommer.

Politisk pub om hva det betyr for lønna i hotell- og restaurantbransjen at tariffavtalen ble allmenngjort. Kl. 18:00 på Kulturhuset, Youngs gate 6.

Kvinnedagen markeres med arrangement på Youngstorget kl. 18:00 med etterfølgende demonstrasjonstog.

Broen til framtiden - folkets klimakonferanse. Konferanse om klimapolitikk, miljø, grønt skifte og klimajobber. Åpen for alle, gratis inngang. Kl. 09:00 - 16:00 i Oslo Kongressenter Folkets Hus, Youngstorget.

Årsmøte i LO i Oslo. Røde Kors konferansesenter, Hausmanns gate 7, kl. 17:00.

Stans volden i Venezuela - støtt den demokratisk valgte regjeringen

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos årsmøte 31. mars 2014:

Den mest aggressive opposisjonen i Venezuela har stått i spissen for de voldelige episodene flere steder i Venezuela. Leopoldo López og andre lokale opposisjonsledere har ledet disse opptøyene. López selv deltok aktivt i kuppet mot den folkevalgte presidenten Chávez i april 2002. Leopoldo López har også vært invitert som gjest til Oslo Freedom forum, fremstilt som en demokratiforkjemper.

Opposisjonen kontrollerer de fleste media og derved informasjonen som går ut i verden, og derved er det vanskelig å danne seg et eksakt bilde av hva som faktisk skjer i Venezuela. Et eksempel er NRK som viste bilder fra en regjeringsvennlig demonstrasjon og presentert det som en demonstrasjon arrangert av opposisjonen.

Det som er et faktum er at Venezuela under Chávez inspirerte folk til å velge progressive regimer i land som Bolivia, Ecuador, Nicaragua, El Salvador, Uruguay, Paraguay og Honduras på 2000-tallet. Brasil og Argentina fikk sosialdemokratiske regjeringer som også valgte å alliere seg økonomisk med Venezuela.

LO i Oslo frykter nå at vi skal oppleve noe lignende av det som skjedde i Chile i 1973 hvor USA støttet kuppmakerne mot den folkevalgte Allende-regjeringen.

Det kan dokumenteres at USA har gitt økonomisk støtte til opposisjonen i Venezuela.

LO i Oslo tar sterkt avstand fra volden i Venezuela, uansett hvem som står bak, og USAs innblanding i venezuelansk politikk.