18. mars

Representantskapsmøte i LO i Oslo kl. 17:00.

Stans volden i Venezuela - støtt den demokratisk valgte regjeringen

Uttalelse vedtatt på LO i Oslos årsmøte 31. mars 2014:

Den mest aggressive opposisjonen i Venezuela har stått i spissen for de voldelige episodene flere steder i Venezuela. Leopoldo López og andre lokale opposisjonsledere har ledet disse opptøyene. López selv deltok aktivt i kuppet mot den folkevalgte presidenten Chávez i april 2002. Leopoldo López har også vært invitert som gjest til Oslo Freedom forum, fremstilt som en demokratiforkjemper.

Opposisjonen kontrollerer de fleste media og derved informasjonen som går ut i verden, og derved er det vanskelig å danne seg et eksakt bilde av hva som faktisk skjer i Venezuela. Et eksempel er NRK som viste bilder fra en regjeringsvennlig demonstrasjon og presentert det som en demonstrasjon arrangert av opposisjonen.

Det som er et faktum er at Venezuela under Chávez inspirerte folk til å velge progressive regimer i land som Bolivia, Ecuador, Nicaragua, El Salvador, Uruguay, Paraguay og Honduras på 2000-tallet. Brasil og Argentina fikk sosialdemokratiske regjeringer som også valgte å alliere seg økonomisk med Venezuela.

LO i Oslo frykter nå at vi skal oppleve noe lignende av det som skjedde i Chile i 1973 hvor USA støttet kuppmakerne mot den folkevalgte Allende-regjeringen.

Det kan dokumenteres at USA har gitt økonomisk støtte til opposisjonen i Venezuela.

LO i Oslo tar sterkt avstand fra volden i Venezuela, uansett hvem som står bak, og USAs innblanding i venezuelansk politikk.