Markering foran Stortinget kl. 14:00 imot at Norge skal tilslutte seg EUs energibyrå ACER.

Internasjonalt forum om Venezuela. Matservering kl. 16:00, møtestart kl. 16:30, hos LO i Oslo i Møllergata 24.

Politisk pub om hvordan stoppe bemanningsbransjen, blir det forbud mot leiefirma i byggebransjen? Kl. 18:00 på Kulturhuset, Youngs gate 6.

Representantskapsmøte i LO i Oslo. Røde Kors konferansesenter, Hausmanns gate 7, kl. 17:00.

Markering for å forsvare AFP i privat sektor og offentlig pensjon. Eidsvolls plass foran Stortinget. Klokkeslett kommer.

Politisk pub om hva det betyr for lønna i hotell- og restaurantbransjen at tariffavtalen ble allmenngjort. Kl. 18:00 på Kulturhuset, Youngs gate 6.

Kvinnedagen markeres med arrangement på Youngstorget kl. 18:00 med etterfølgende demonstrasjonstog.

Broen til framtiden - folkets klimakonferanse. Konferanse om klimapolitikk, miljø, grønt skifte og klimajobber. Åpen for alle, gratis inngang. Kl. 09:00 - 16:00 i Oslo Kongressenter Folkets Hus, Youngstorget.

Årsmøte i LO i Oslo. Røde Kors konferansesenter, Hausmanns gate 7, kl. 17:00.

Stem nei til OL i Oslo

Uttalelse vedtatt av LO i Oslos årsmøte 15. april 2013:

Hvert år kutter Høyre, Venstre og KrF med støtte fra Frp, et tresifret millionbeløp i oslofolks tjenestetilbud. OL-investeringer betyr ytterligere budsjettkutt som vil ramme barn, unge, syke og eldre. Dette kommer i tillegg til byrådets politikk med konkurranseutsetting og privatisering som rammer disse gruppene hardt.

LO i Oslo beklager derfor at Oslo kommune allerede nå bruker 130 millioner på en OL-søknad for 2022. I tillegg må påregnes nye millioner for å reklamere for søknaden. Vinnes OL kreves milliarder i investeringer hvorav en del må tas fra kommunekassa. Hvor mye vet vel egentlig ingen.

Siden forrige Oslo-OL i 1952 er det avholdt en rekke flotte idrettsarrangement i byen. Det kan fortsette uten å arrangere OL.

Osloidretten fortjener både honnør og støtte. Spesielt gjelder det foreldre og lokale tilretteleggere som gratis bidrar til de mange aktivitetene som foregår rundt i hele byen.

Vi vil at breddeidretten i Oslo får økt støtte til nye anlegg, framfor at pengene brukes på et kostnadskrevende eliteidrettsprosjekt som OL er.

Det borgerlige byrådet hadde i utgangspunktet ikke råd til at de 60.000 innvandrerne, med stemmerett kun i kommunevalg, skulle få delta i folkeavstemningen om OL i Oslo. Nå har ordfører Stang gått inn for at disse kan få stemme i Rådhuset likevel. Skjer dette skyldes det reaksjoner utenfra, deriblant LO i Oslo.

LO i Oslo oppfordrer til å stemme nei til OL i Oslo ved høstens folkeavstemning.