30. april:

Ta sangen tilbake, allsang kveden før 1. mai på Kulturhuset, Youngs gate 6 (OBS! nytt sted) kl. 18:30.

1. mai

Arrangementet på Youngstorget starter kl. 11:25. Demonstrasjonstoget går ut fra Youngstorget kl. 12:45. Velkommen!

4. mai:

Politisk pub: EØS bestemmer over arbeidslivet. Kulturhuset, Youngs gate 6, kl. 18:00.

Stem nei til OL i Oslo

Uttalelse vedtatt av LO i Oslos årsmøte 15. april 2013:

Hvert år kutter Høyre, Venstre og KrF med støtte fra Frp, et tresifret millionbeløp i oslofolks tjenestetilbud. OL-investeringer betyr ytterligere budsjettkutt som vil ramme barn, unge, syke og eldre. Dette kommer i tillegg til byrådets politikk med konkurranseutsetting og privatisering som rammer disse gruppene hardt.

LO i Oslo beklager derfor at Oslo kommune allerede nå bruker 130 millioner på en OL-søknad for 2022. I tillegg må påregnes nye millioner for å reklamere for søknaden. Vinnes OL kreves milliarder i investeringer hvorav en del må tas fra kommunekassa. Hvor mye vet vel egentlig ingen.

Siden forrige Oslo-OL i 1952 er det avholdt en rekke flotte idrettsarrangement i byen. Det kan fortsette uten å arrangere OL.

Osloidretten fortjener både honnør og støtte. Spesielt gjelder det foreldre og lokale tilretteleggere som gratis bidrar til de mange aktivitetene som foregår rundt i hele byen.

Vi vil at breddeidretten i Oslo får økt støtte til nye anlegg, framfor at pengene brukes på et kostnadskrevende eliteidrettsprosjekt som OL er.

Det borgerlige byrådet hadde i utgangspunktet ikke råd til at de 60.000 innvandrerne, med stemmerett kun i kommunevalg, skulle få delta i folkeavstemningen om OL i Oslo. Nå har ordfører Stang gått inn for at disse kan få stemme i Rådhuset likevel. Skjer dette skyldes det reaksjoner utenfra, deriblant LO i Oslo.

LO i Oslo oppfordrer til å stemme nei til OL i Oslo ved høstens folkeavstemning.