Steng Guantanamo - Norge må ta ansvar

Uttalelse vedtatt av LO i Oslos årsmøte 26. mars 2012:

I år er det 10 år siden USA åpnet sitt fengsel på Guantanamo-basen på Cuba. Av over 700 fanger fra Afghanistankrigen er det fremdeles 171 igjen. I dette fengselet har folk vært internert uten lov og dom. Vitner og løslatte fanger kan fortelle om tortur og andre brudd på menneskerettighetene. Ingen av de fangene som har blitt sluppet ut har seinere blitt tiltalt for noe. USA er med dette ingen fullverdig rettstat.

Barack Obama lovte ved sin tiltredelse som president å stenge fengselet på Guantanamo – basen. Den er fremdeles i drift.

Norge er også involvert i saken ved at Aker Kværner var med å bygge og drifte anlegget fram til for få år siden. Staten sitter på store eierandeler i Aker Kværner. Flyene som har fraktet fanger fra Afghanistan og til CIA sine fengsler rundt omkring i verden, blant annet til Guantanamo, har mellomlandet på norske flyplasser og brukt norsk luftrom. På tross av dette har verken Stoltenberg eller Bondevik som norske statsministere tatt saken opp med amerikanske myndigheter under samtaler eller statsbesøk. Norske myndigheter har ikke stilt noen spørsmål til amerikanerne, selv etter at disse flygningene ble kjent gjennom den offentlige debatten.

LO i Oslo ber regjeringen om svar på følgende:
- Hva er fakta om CIAs flygninger på og i norsk territorium?
- Hva vet norske myndigheter om virksomheten på Guantanamo?

Norske myndigheter må umiddelbart kreve at fengselet på Guantanamo blir avviklet.